ADHD og selvværd

13. marts 2021 0 Af Kreative Pips

FEM år – FEM f*cking år. Det var så lang tid det tog, fra jeg første gang spurgte skolen om at få PPR psykologen til at observere min søn, til hans udredning var færdig. Det har været 5 hårde år, ikke kun for mig, men i høj grad for mine drenge. Begge mine drenge har fået diagnosen ADHD, hvilket ikke er nogen overraskelse, da deres far har samme diagnose. De mange år med nederlag, fiaskoer og svære dage i skolen har i høj grad haft indvirkning på mine drenges selvværd. Derfor arbejder jeg meget med deres ADHD og selvværd, og det handler lige nu om at vise dem de gode oplevelser og de gode sider ved dem.

Som min ene familiebehandler ved kommunen sagde “Det vi fokuserer på, får vi mere af”. Så derfor fokuserer jeg på de gode sider og alt det der fungerer i vores hverdag.

ADHD og selvværd

3 gode ting

Vi har i lang tid praktiseret at snakke om 3 gode ting ved aftensmaden. Det betyder at vi på skift siger tre gode ting ved dagen. Det kan være alt fra at solen skinner, til at man har fået ros for en opgave. De dage hvor det er svært at finde på noget, er det ofte at maden bliver nævnt som et af højdepunkterne. Det har været et stort vendepunkt, at vi nu fokuserer på de gode ting i stedet for de negative ting. Og det er en lille simpel øvelse, som jeg varmt vil anbefale til alle.

Læs min boganmeldelse af bogen “Taknemmelighed“.

Den gode historie

I skolen forsøgte vi for et par år siden, at min søn fik et kladdehæfte, hvori lærerne skulle skrive nogle gode historier for dagen. Forældreintra og siden Aula var fyldt med negative historier. Jeg fik ondt i maven hver gang jeg fik en besked i Aula, for det var potentielt endnu en dårlig historie i en uendelig række af kedelige historier om mine drenge.

Det lykkedes ikke rigtig at få de gode historier fra lærerne, for det var betinget af, at min søn hver morgen huskede at aflevere kladdehæftet til lærerne. Og en dreng i 3. klasse med ADHD kan ikke huske sådan noget. Så det var kun en sjælden gang, at vi fik noget godt af vide. Kort efter skiftede han lærere, og så forsvandt kladdehæftet.

Chokoladebollerne er bagt efter opskrift fra Bagvrk.dk

Jeg læser og undersøger en masse om ADHD og selvværd, for at jeg kan hjælpe mine drenge på bedste vis. Og derfor prøver jeg at fokusere på de gode ting herhjemme. Jeg har derfor købt to notesbøger hos Rito (Reklamelink), og i dem skriver jeg gode historier og oplevelser med dem. Jeg har pyntet forsiden med Poscatusser (Reklamelink), og på siderne skriver jeg med kuglepen og pynter med små tegninger, klistermærker og lignende.

Drengene blev rigtig glade for dem, og allerede næste morgen spurgte de, om jeg havde skrevet noget i løbet af aftenen. Bøgerne ligger fast på spisebordet, så jeg nemt kan finde dem og skrive en lille ting i. Der er intet fast interval, det handler om at finde nye små gode ting. Eller bare fremhæve deres hjælpsomhed, deres empati eller lignende.

Her kan du lære mere

Under min 5 år lange kamp har jeg søgt vidt og bredt for at finde frem til, hvordan jeg kan hjælpe mindre drenge. Og derfor vil jeg gerne videregive de steder, hvor jeg har fundet nyttig information:

Børnepsyk

Børnepsykiatrisk Center har forældreundvisning, som pt ligger online. De videoer giver et godt indblik i hvordan udredning foregår og hvad ADHD er. Dem ville jeg gerne have haft kendskab til før udredningen.

På Børnepsyk fik vi anbefalet bogen “En overlevelsesguide for børn med ADHD” af John F. Taylor, så den har jeg købt. Jeg er i gang med at læse den, og når jeg har læst den, skal jeg gennemgå den med begge drenge. De har begge brug for mere viden om, hvad ADHD er og hvad det betyder for dem hver især.

Du kan finde bogen her hos Saxo (Reklamelink).

ADHD Foreningen

ADHD Foreningen har gode blade, kurser og indlæg på Facebook. Jeg har hørt rigtig godt om deres forældrekursus KIK, så det skal jeg uden tvivl i gang med. Denne sætning om ADHD foreningens KIK kursus (Kærlighed i kaos) rammer lige ned i den følelse jeg har rendt rundt med i 5 år. Nemlig at jeg selv har skulle finde viden om hvordan jeg skal hjælpe børnene.

“… Forældre må ikke overlades til egen jagt på den viden med varieret held…” [ADHD foreningens blad – marts 2020 – s.28]

Denne artikel betyder meget for mig, for det er meget genkendeligt for mig. Jeg har i mange år banket mig selv oven i hovedet for ikke at gøre nok – også fordi skolelederen blev ved med at rette fokus på hjemmet, i stedet for at ændre noget eller tilbyde støtte i skoletiden.

Jeg håber indlægget om ADHD og selvværd kan hjælpe lidt i din hverdag på vej mod udredning eller for at skabe mere selvværd hos dine børn. Ideen kan jo bruges på alle børn, også dem der ikke har en diagnose.

Følg mig på Bloglovin’PinterestFacebook og Instagram