Billige ferieaktiviteter

18. juli 2024 0 Af Kreative Pips

Vi er seks personer i vores sammenbragte familie, og i år har vi holdt både bryllup og konfirmation. Og næste år har vi også en konfirmation, så vi holder en stor del af sommerferien hjemme i år. Det SKAL føles som ferie og der SKAL ske noget, så vi har fundet på forskellige billige ferieaktiviteter, som vi ikke altid har tid til i hverdagen.

Hjemmebiograf

En biograftur kan godt være en bekostelig affære, når der også skal købes slik og sodavand. Derfor valgte vi at lave en hjemmebiograf i stedet for. Kravet var at det skulle være med dansk tale, så alle børnene kunne følge med. Og jeg gad ikke tegnefilm, så valget faldt på Far til fires vilde ferie. Drengene har nemlig snakket en del om onkel Anders tidevandstabel, så vi var bare nødt til at se den film 🙂 Vi har flere forskellige streamingtjenester, men jeg vil også lige slå et slag for bibliotekernes Filmstriben – den kan bruges gratis.

Jeg lavede en plakat af et stykke hvidt A3 papir og hængte det op i køkkenet, så alle børnene kunne se det. Børnene hjalp med at lave fine hvide firkanter med hvidt pap og nogle af mine dies og min lille stansemaskine (Reklame). De hvide firkanter blev brugt som billetter og som prisskilte i vores hjemmelavede kiosk.

Vi lavede en stor portion popcorn og hældte det op i små engangsplastikglas, som vi havde liggende og som vi gerne ville have brugt op. Jeg fandt også nogle plastikslikposer, som vi havde liggende fra en eller anden lykkepose, tror jeg. Hvis jeg ikke havde dette herhjemme, ville jeg bare bruge glas eller skåle.

Jeg lavede også et kort over de mulige drikkevarer, som børnene kunne vælge imellem. Som forventet valgte de fleste af drengene (OG mig :)) en hjemmelavet oreo milkshake. Dem laver min mand nemlig ret godt. Han bruger vanilleis, minimælk, oreo kiks og blender det godt, og så hælder han i glas og topper med flødeskum.

Vi tog madrasserne ind i stuen, så alle kunne ligge præcis, som de havde lyst. Drengene var vilde med det, og de har allerede spurgt om hjemmebiografen kan nå at åbne endnu en gang før vores fællesferie er slut i næste uge. Vi voksne syntes også det var sjovt og hyggeligt, så mon ikke hjemmebiografen når at åbne igen?

Bål i haven

Sidste år flyttede vi fra rækkehus og 80 m2 have til villa med ca. 500 m2 have. Det betyder, at vi i år har mange flere muligheder i haven. Vi er pt. i gang med at lægge terrasse med hjælp fra min far. Vi har selv hentet alle fliserne gratis via Facebook (ca. 100 m2.). I den anden ende af haven har vi planer om at lave en hyggekrog med vores bålsted. Det bliver ikke her i ferien, men vi kan heldigvis stadig bruge bålstedet andre steder i haven. Og planen er at vi skal prøve at lave både pizza-snobrød og kanelsnegle-snobrød. Begge opskrifter er set hos Arla.dk – hvis vi skal have almindelige snobrød, plejer jeg at bruge Bagvrks opskrift.

Skattejagt

Under coronanedlukningen fandt jeg på en påskeskattejagt, da mine drenge var ved at gå ud af deres gode skind ved at være hjemme hele tiden. Og samme ide kan bruges her i sommerferien. Indtil videre har jeg fundet på disse poster:
– På jagt i køkkenhaven: hvad kan plukkes eller graves op til aftensmaden? (Vi har i år kartofler, squash, rødbeder, porrer, enkelte gulerødder, agurker og tomater)
– Lave is (vi har høns, som forhåbentlig snart begynder at lægge æg, så første post kunne være at hente æg i hønsehuset. Og så en detaljeret vejledning til hvordan isen skal laves)
– Børnedrinks med sukkerkant (dyp kanten i æggehvide eller klar sirup og dyp herefter i sukker)
– Lav snobrødsdej og bær brænde til bålstedet
– Skære frugt ud til snacks og find Uno, Yatzy eller kortspil frem
– Find mønstre til små perleplader: f.eks. sommerfugle, bier, blomster eller brug de mange forskellige figurplader der findes.

Hvis du har gode ideer, vil jeg elske at høre dem, så jeg kan tilføje dem på listen til glæde og gavn for andre. Enten læg en besked her på bloggen eller send mig en besked på de sociale medier eller direkte på mail.

Andre billige ferieaktiviteter

Der er masser af andre aktiviteter, som ikke koster meget. Prøv at lede efter legepladser i nærområdet, i weekenderne kan skolernes legepladser også anvendes. Eller brug noget tid på at finde de bedste bade- eller shoppesteder. Måske er der noget i nærheden, så I også kan nå en shoppe/badetur om eftermiddagen/aftenen, når hverdagen igen presser på? Jeg er vokset op med køletaske og medbragt mad, og det har jeg også givet videre til mine drenge. Så har vi frokosten med og kan så eventuelt købe en is, når vi er på stranden eller andre steder.

I sidste uge var vi i sommerhus, hvor vi så en anden familie fiske efter krabber, og det ville vores drenge også. Vi havde tilfældigvis en masse almindelige fiskestænger og fiskeudstyr med, men det eneste du reelt har brug for er en pind, snor, en klemme og en sten med hul i. Stenen skal sikre at klemmen synker til bunds og ikke bare lægger sig i vandoverfladen. Lidt kødpålæg sættes fast i klemmen og så er det bare at fiske løs. Husk endelig en spand eller lignende som I kan opbevare krabberne i, indtil I slipper dem løs igen.

Vi har også snakket om en tur på biblioteket, hvor der kan lånes bøger, film og tegneserier. Vores lokale Q8 tank har 50% på alle is fredag, lørdag og søndag, så vi skal nok derned og have en is en af de kommende dage. I næste uge får vi besøg af mine bedsteforældre, børnenes oldeforældre, så vi udnytter også ferien til at få hygget med familien. Og så er der vist ikke meget tid tilbage i vores fælles ferie – vi har dog lige en god håndfuld dag med vores teenager, som fik OL-billetter til hans konfirmation.

Jeg ønsker jer en dejlig sommer 🙂